Een feest voor nieuw design, brands en trends

Heerlijk vroeg in het seizoen en dit keer bezochten we het vernieuwde showUP op een maandag, maar verder was het als van ouds!

Aangezien Floor nog vakantie had, besloten we deze editie van showUP een keer op maandag te bezoeken. Voor ons is deze beurs een echt thuiskomen. Door de jaren heen hebben we heel veel relaties opgebouwd en dat is mede dankzij showUP. Het entree was dit keer anders dan vorige keren, maar dat maakte wel dat je direct werd ondergedompeld in het bruisende beursleven. Eigenwijs als we zijn liepen we toch terug naar de oude ingang om daar onze tour te beginnen. Wat direct opviel was de diversiteit in aanbod. Het leek wel of de stands kleiner zijn geworden, zodat er meer ontwerpers en brands hun producten kunnen showen.

Styling ID Blog showUP Een feest voor nieuw design brands en trends 15

Onze route

Een nadeel van de maandag voor ons is dat onze tijd beperkt is. We besloten om onze tijd goed in te delen en niet overal een praatje te maken. Hierdoor hebben we wel heel veel kunnen zien van de beurs en kunnen we jullie ook trakteren op een mooi overzicht in beeld. Nieuw in deze editie van showUP was het Danish Design Pavilion en de Trend Playground, hier zagen wij de 3D-visualisatie van de Trend Forecast voor 2020 gepresenteerd door buro jantrendman. Onder aan dit blog zie je deze trends benoemd staan.

Styling ID Blog showUP Een feest voor nieuw design brands en trends 2 madumadu

Danish Design Pavilion

Een fijn contrast op deze showUP was, naast de vele uitbundige gekleurde stands, de rust en eenvoud van het Deense design. Het Danish Design Paviljoen is opgezet als stimulans voor acht getalenteerde designers die de Nederlandse markt op willen. Deze stands werd omringd door andere, bekende Scandinavische merken. Een plek waar we even de tijd voor namen. Zo fijn om hiervan foto’s te maken.

Styling ID Blog showUP Een feest voor nieuw design brands en trends 11

Uitgelicht

Een paar merken willen we extra uitlichten. Zo introduceerde Indra Stas het Scandinavische merk Epos, ik schreef er al eerder een artikel over, maar nu konden we de producten ervaren. E-brands heeft zijn stal aangevuld met varkentjes van Werkwaardig, vrolijke krukjes of bijzettafeltjes. Primeur was de b-bag loungestoel van Extreme Lounging, bekleed in een klassieke bloemprint. Een try-out, bij vele positieve reacties zal deze b-bag flower opgenomen worden in de collectie. Een hotspot was het Heinen Delfts blauw, traditioneel aardewerk in de bekende blauwe kleur. O ja en natuurlijk de prachtige hand beschilderde rijkswachters.. hoe kan ik die nou vergeten.

Styling ID Blog showUP Een feest voor nieuw design brands en trends 20

Trend Playground

Aan het einde van ons beurs bezoek namen we nog even de tijd om de 3D-visualisatie van de Trend Forecast voor 2020 gepresenteerd door buro jantrendman te bekijken. Fijn dat de uitleg behorend bij de trends genoemd stond! Ik heb ze voor jullie uitgeschreven.

Evergreens

De behoefte aan meer groen en natuurlijk leven wordt op een historische, klassieke manier vorm gegeven in deze landelijke design trend. We halen de natuur in huis door organische materialen te gebruiken en combineren dit met historische bloem-, fruit- en exotische dieren patronen. Er ontstaat een uitbundige, eclectische mix van bloemen en krullen. Belangrijk in deze trend zijn de achter- en ondergronden van diepe, donkere tinten; bijna zwart aubergine, diepe donkere groenen en intense donkere klei roden dragen bij aan een mysterieuze aangename atmosfeer die uitnodigt om dicht bij elkaar te kruipen en lang met elkaar te tafelen.

Styling ID Blog showUP Een feest voor nieuw design brands en trends 16
Styling ID Blog showUP Een feest voor nieuw design brands en trends 17

CRAFT FACTORY

De opmars van kleur is design en interieur wordt gecombineerd met een handmatige kwaliteit en een boodschap voor verandering. Een verandering naar een wereld van hergebruik en circulair denken van onze leefwereld, anderzijds is het een beweging van inclusiviteit en diversiteit en een kakafonie van ‘wij’ en ‘zij’ denken. Door ‘open source’ design; een maak industrie van én voor iedereen zal onze wereld steeds wezenlijker veranderen. De patronen, kleuren en vormen van dit nieuwe zelf maken worden haast kinderlijk zichtbaar toegepast en stemmen tot vrolijkheid en optimisme, de antidota van een grijze toekomst.

Styling ID Blog showUP Een feest voor nieuw design brands en trends 18
Styling ID Blog showUP Een feest voor nieuw design brands en trends 19

OUTLANDISH

Utopische sprookjes bestaan! In dit thema wordt virtuele virtuositeit gecombineerd met flora en fauna op een manier die doet verwonderen en verbazen. de creatieve verbinding tussen technologie en de natuur creëert een ervaring waarmee de even uit je dagelijkse grid kunt glippen. Er komt een filter, een masker over de werkelijkheid waarmee je door de ogen van een insect kunt kijken. Dessins zijn exotisch en expressief in warme tropische kleuren, afgewisseld met transparante materialen en wiskundige vormen is het een spannende combinatie tussen klassieke vormgeving en surreëel futurisme.

Styling ID Blog showUP Een feest voor nieuw design brands en trends 21
Styling ID Blog showUP Een feest voor nieuw design brands en trends 22

SOFT SENSE

Deze trend is een antwoord op de hardheid die we dagelijks op het nieuws aan ons voorbij zien komen én het is een reactie op de ontmenselijking veroorzaakt door een toenemende digitale wereld. We keren ons naar de menselijke maat, het empathische gedeelte van ons mens-zijn. Zachte ronde aardse vormen nodigen uit om om aan te raken, te liefkozen en te omarmen. Huid in verschillende gedaantes zijn inspiratie bron en referentie punt voor textuur en kleur. De ‘nudes’ die we al een paar seizoenen in allerlei design segmenten tegenkomen weten nog steeds te intrigeren, voor dit seizoen verschijnen ze in kleurkaarten met wolwitten, zacht paars blauw, abrikoos tinten en koper. Een thema om te omarmen.

Styling ID Blog showUP Een feest voor nieuw design brands en trends 23

Foto credits:  Fotojunkiee Floor de Kler

Nieuwsbrief

[et_bloom_inline optin_id="optin_4"]